“Werk kan nou eenmaal niet elke dag leuk zijn”
Toch wel!
3 tips om te doen wat je het leukst vindt op je werk

Wie zegt dat eigenlijk?
Mijn moeder, zei dat laatst tegen mij. En ik hoor het wel vaker om mij heen.

Maar waarom eigenlijk niet?
Waarom zou het niet kunnen dat je elke dag opstaat en popelt om naar je werk te gaan. Om dingen af te maken, nieuwe projecten te beginnen, samen te werken met leuke mensen. Mooie dingen tot stand te brengen?

Omdat je geld moet verdienen… Op zich waar
Omdat er anders geen verschil is tussen weekend en werkdag… Tuurlijk…?
Omdat mensen die dit zeggen het zelf misschien niet altijd leuk hebben op hun werk en daarom willen dat jij dat ook niet hebt… ( ‘t is maar ‘n ideetje…)
Omdat je niet afhankelijk mag zijn van je partner… Nee? Ook niet tijdelijk?
Omdat het leven ook niet elke dag leuk is… Klopt! Des te meer reden om het op je werk wél leuk te hebben. Heel leuk!
Doen wat je leuk vindt op je werk

Ik vind dat werk wel elke dag leuk moet zijn.

3 tips voor als jij ook vindt (of wil gaan vinden)

1. Weet wat je leuk vindt
Zorg dat je weet wat je leuk vindt om te doen. Is dat vergaderen, in je eentje tekstjes schrijven, gegevens ordenen, de baas spelen? Alleen werken of juist in een team? En dan als leider of als onafhankelijke professional?

Open deur? Serieus! Veel mensen weten niet precies welke werkzaamheden, activiteiten en situaties op het werk hen eigenlijk energie geven.

Weet jij het wel, ga dan naar tip 2. Weet je het niet (precies)? Maak dan eens een lijstje van de leukste momenten van afgelopen (werk)week. That will do it.

2. Doe daar zoveel mogelijk van

Als je een vergadertijger bent, plan dan zoveel mogelijk vergaderingen. Woon zoveel mogelijk vergaderingen bij. Biedt collega’s (die er minder gek op zijn) aan om in hun plaats te gaan.

Wil je graag helpen en aardig gevonden worden? Bied aan om nieuwe collega’s wegwijs te maken. Bied een luisterend oor aan collega’s met problemen en kom (soms) met oplossingen, zoek handige zaken voor hen uit op internet, print het uit of mail het door.

Wil je veranderingen doorvoeren. Maak het kenbaar. Vertel het je mensen. Als je geen medewerkers hebt, vertel het je leidinggevende.

Wil je lekker de hele dag facebooken en twitteren? Twitter en facebook dan voor het bedrijf waar je werkt. Neem het Social media plan op je. Bestaat het al? Er is vast wel wat aan te verbeteren volgens jou. Maak een plan en trek zoveel mogelijk werkzaamheden naar je toe.

3. En doe het zo goed mogelijk, steeds beter, state of the art!!!
Wat je leuk vindt, kan je vaak goed. Misschien vind je het daarom ook wel leuk. Dat hoeft geen beletsel te zijn om er nog beter in te worden.

Zorg dat de vergaderingen die jij bijwoont of voorzit een succes zijn, ook voor diegenen die minder van vergaderen houden. Kies leuke locatie, houd de vergaderingen lekker kort. Verdiep je in de kunst van het vergaderen. Vind een nieuwe vergadervorm uit. Kortom doe alles dat je kunt bedenken om jouw vergaderingen de beste te laten zijn.

Of als je merkt dat je graag met collega’s praat om ze een duwtje in de goede richting te geven. Dat ze graag hun hart bij je uitstorten. Volg een coachcursus en laat je benoemen tot interne coach. Wordt hier expert in.

Wat betreft de social media freaks: schrijf blogs, en geef interne workshops over Linkedin, Twitter en Facebook.

 

Hoe beter je wordt in de dingen die je leuk vindt, hoe meer collega’s, bazen en klanten dat zien, hoe vaker je voor dat soort werk gevraagd wordt en hoe minder tijd er over blijft voor de zogenaamde minder leuke kanten van het werk, die er altijd zullen zijn (volgens mijn moeder ;).

Veel plezier!

PS: Bedankt mam, voor de inspiratie, maar ook voor je steun en betrokkenheid!